Helleborusskolan Österåker

Omdömen

"När jag först kom till Helleborus var min självkänsla i botten. Min självkänsla och mitt eget värde var ingen prioritet innan. När jag kom till skolan var jag orolig över att inte få några kompisar och att misslyckas.

Det jag möttes av var värme, kreativitet och omhändertagande. Jag kommer ihåg att innan första månaden var över kom en lärare till mig och öppnade sina armar mot mig och erbjöd mig att kunna ta paus från det andra och komma till hen när jag ville. Efter den stunden kände jag att jag äntligen hade hittat hem.

På lektionerna var det inte den utsattheten som på andra skolor. Dom gav inga prov utan löste det på kreativa och nytänkande sätt som ingen annan har använt tidigare. Lärarna på skolan är entusiastiska och går varsamt fram tills dom har lärt känna en. När jag var ledsen och nere lade mina lärare märke till situationen och tog extra bra hand om mig, och bemötte mig på det sättet som passar mig bäst. Det som gjorde att jag valde Helleborus är den inriktning på skolan som jag behövde och de extra insatser de gör. De kunde även anpassa schemat efter ens förmåga och kapacitet. Ingen av lärarna känns hotfull eller nonchalant med ens problem och känslor.

Jag har även fått lära känna nya sidor utav mig själv. Jag har bland annat fått lära mig att jag är kapabel till att lära mig saker som andra lärare har sagt att jag värdelös på. En lärare jag hade fick mig att inse att jag har kan bli vad jag vill, göra vad jag vill och att jag kan påverka och förändra saker.

Jag gick ut nian med en signifikant ökning av mina betyg. Det som gjorde att jag lyckades höja mina betyg var stödet från lärarna och att vi hade tid att ta igen uppgifter. Jag kände också en stor trygghet på skolan. Det gjorde att jag kunde prestera bättre än på min förra skola. Idag har jag kommit in på min drömutbildning, men ibland längtar jag tillbaka till Helleborus. Jag saknar mina kompisar från klassen men också lärarna som gjorde ämnena roliga men framför allt förståeliga."
Bild av Emma
Emma
Tidigare elev
"När min dotter började på skolan var hon helt tyst, deprimerad och mådde väldigt dåligt. Redan första veckan på Helleborus började hon prata igen. Med tiden mådde hon allt bättre och tyckte till och med att skolan var rolig. Hon sjöng när jag hämtade henne ibland!

För oss har skolan inneburit en stor skillnad och jag är otroligt tacksam för att hon fick den här chansen. Hon har gått från att vara deprimerad till att vara en tjej som det strålar om och som ser framtiden i ljust.

När hon slutade lyckades hon få toppbetyg och kom in på utbildningen hon helst ville, men betygen är bara en bonus."
Anonym
Vårdnadshavare